یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

دریای خزر

     دریای خزر که در نقشه‌های جهان به "کاسپین" (CASPIAN) معروف است با وسعتی حدود 386400 کیلومتر مربع به همراه دریاهای آرال، مدیترانه، سیاه و پارس، باقیماندة دریای بزرگ "تیتیوس" می‌باشد.

     این دریا بعنوان بزرگترین دریاچه جهان و سومین منبع ذخایر نفت و گاز دنیا  از شمال به روسیه، از جنوب به ایران، از غرب به آذربایجان و از شرق به ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. دریای خزرکه 80 درصد آب ورودی آن به وسیله رود ولگا تأمین می‌گردد از طریق کانال «ولگادن» به دریای سیاه و از طریق کانال «ولگا بالت» به دریای بالتیک متصل می شود.

     عمق دریای خزر در نواحی شمالی در محدوده کشور روسیه 16 متر و عمیق‌ترین نقطه آن در نواحی جنوب و جنوب غربی در محدوده کشور ایران به1025 متر می‌رسد. طول دریای خزر حدود 1204 کیلومتر و عرض متوسط آن  بین 220 تا 550 کیلومتر است همچنین طول خط ساحلی دریای خزر حدود 7000 کیلومتر است که 1000 کیلومتر آن از آستارا تا رود اترک جزء سواحل ایران می باشد.

     هیرکان، تبرستان، مازندران،گرگان، قزوین، گیلان، آبسکون،  دیلمستان، خراسان و ...از جمله  مهمترین نام های تاریخی دریای خزر می باشد.

 

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران

      اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندرنوشهر، با دارا بودن دو بندر تجاری( نوشهرو فریدونکنار) ضمن فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، متولی اجرای وظایف حاکمیتی سازمان بنادرودریانوردی در امر حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی،برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی،صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها می باشد.

 

بندر نوشهر

        بندر نوشهر طی سال های 1318-1309  توسط  دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال 1319  با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی گردید.

        این بندر درحال حاضر با مساحت 40 هکتار و دارا بودن 11 پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مناسب خشکی و دریایی و آبخور 5 متر از موقعیت مناسبی در بین بنادر شمالی کشور برخوردار است و شرایط برای ورود و پهلودهی کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر  6500 تن در این بندر فراهم می باشد.

       با تصویب مجلس شورای اسلامی  از اردیبهشت ماه 1390 بندرنوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و امکان بهره مندی  بازرگانان و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی فراهم گردیده است.

  •  نزدیکترین بندر تجاری کشور به پایتخت و مراکز عمده تجاری و صنعتی
  •  دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی
  •  دسترسی به فرودگاه در فاصله 2 کیلومتری بندر
  •  امکان ذخیره سازی و جابجایی کالاهای تجاری، نفتی و فله خشک
  •  دارا بودن انبارها و تاسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا
  •  اتصال مستقیم از طریق خطوط لوله به مخازن نفتی چالوس با ظرفیت ذخیره سازی 65 میلیون لیتر
  •  قابلیت راه اندازی سفرهای دریایی و توسعه صنعت توریسم
  •  دارا بودن انبار روباز به مساحت 90 هزار متر مربع
  •  دارا بودن انبار سرپوشیده به مساحت 70 هزار مترمربع
  •  دارا بودن سیلوی غلات به ظرفیت 33 هزار تن
  •  دارا بودن 4 دستگاه باسکول ورودی و خروجی
  •  دارا بودن سایت کانتینر یخچالی به ظرفیت TEU 70
  •  وجود دو دانشگاه معتبر علوم دریایی و همچنین چندین مؤسسه آموزش دریایی

 

 مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه اقتصادی

  •  صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبدأ،جهت کالاهای وارداتی و صادراتی
  •  ایجاد تسهیلات ویژه شامل ورود ماشین آلات ،قطعات یدکی،تجهیزات سرمایه ای و مواد اولیه مورد نیاز به منطقه برای تولید یا تکمیل قطعات
  •  آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی
  •  ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش،تولید،تبدیل،تکمیل و...
  •  معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده
  •  امکان صادرات،ترانزیت،ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی
  •  امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت های رقابتی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت به متقاضیان و سرمایه گذاران
  •  امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد

 

 

نقشه بندر

 

 

بندر فریدونکنار
با توجه به گسترش روز افزون مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، با تصویب مجلس شورای اسلامی، احداث بندر فریدونکنار از سال 1369 در دستور کار قرار گرفت و عملیات ساخت اسکله ها ،موج شکن ها و حوضچه از سال 1376 آغاز ودر سال 1380 به اتمام رسید.
در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی، از بهمن ماه 1386 بهره برداری از این بندر به بخش خصوصی واگذار شد.
بندر فریدونکنار با مساحت 60 هکتار و دارا بودن 2 پست اسکله و آبخور 4 متر و برخورداری از مخازن سوختی و انبارهای روباز و سرپوشیده و سایر تجهیزات خشکی و دریایی، پذیرای کشتی های تجاری با ظرفیت 4 هزار تن می باشد.

چارت تشکیلات

خط مشی سیستم مدیریت یکپارچه (IMS )
( مدیریت کیفیت،مدیریت زیست محیطی ،مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای)

 
بندر نوشهر در حاشیه ی جنوبی دریای خزر ، یکی از قدیمی ترین بنادر کشور است که با داشتن تجهیزات مدرن و زیر ساخت هایی مجهز و ارائه تسهیلات حمل و نقل ترکیبی به عنوان نقطه قوت مبادلات تجاری و بازرگانی در شمال کشور به شمار می آید . این بندر همراستا باسیاستگذاری ها، خط مشی و اهداف سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و با اعتماد به نیروی انسانی متخصص و متعهد و استفاده بهینه از ظرفیت های عملیاتی اقدام به ارایه خدمات دریایی ، خدمات بندری وارایه تسهیلات منطقه ویژه ، صدور گواهینامه های دربانوردی و ثبت شناوران می نماید.
این بندر ضمن رعایت اصول و اخلاق حرفه ای به منظور ارتقای سطح خدمات خود ، انطباق با استانداردهای مدیریتی
ISO-9001: 2008 ، ISO-14001:2004 و OHSAS- 18001: 2007 را به صورت یکپارچه در دستور کار قرار داده و به همین منظور اهداف کلان زیر را در تمامی حوزه های فعالیتی ، سرلوحه امور قرار داده است.
1- مشتری گرایی و ارتقای سطح کیفیت خدمات و افزایش میزان پاسخگویی.
2- توسعه ظرفیت و توان عملیاتی قابل بهره برداری از بندر.
3- ارتقای بهره وری کل عوامل با تاکید بر نیروی انسانی و سرمایه در جهت استفاده ی بهره ور از امکانات موجود.
4- ارتقای سطح ایمنی بندری و دریانوردی از طریق کاهش ریسک خطرات ناشی از فعالیت ها.
5- پیشگیری از آلودگی های محیط زیست به منظور ارتقای سطح حفاظت از سواحل و محیط زیست دریایی.
6- رعایت قوانین و مقررات لازم الاجرای مرتبط با محیط زیست ، ایمنی و بهداشت حرفه ای و کنوانسیون های بین المللی.
7- افزایش شایستگی های کارکنان با اجرای آموزشهای اثر بخش در جهت دستیابی به اهداف سازمان.
8- جلب مشارکت سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و تداوم برنامه و سیاست های خصوصی سازی بااستفاده از مزایا وتسهیلات قانونی ومقررات مناطق ویژه
9- بهبود مستمر و اثربخش سیستم مدیریت یکپارچه IMS
10- پیشگیری ازسوانح وحوادث بندری ازطریق ارتقای طرح ترافیک ونصب علائم هشداردهنده
11-پیگیری سطح سلامت جسمی کارکنان ازطریق انجام معاینات ادواری پزشکی درراستای اهداف سازمانی
12- بهره برداری ازسیستم مکانیزه خدمات دریایی وبندری تحت شبکه به منظورتبادل اطلاعات درراستای تسهیل وتسریع درارایه خدمات
مدیران ارشد این بندر ضمن اعلام تعهد بر فراهم نمودن منابع و حمایت های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف کلان فوق همدلی ، همفکری و همیاری تمامی کارکنان و جامعه ی بندری را طلب می نماید.


 

سیاوش رضوانی
مدیرکل بنادرودریانوردی استان مازندران
منطقه ویژه اقتصادی بندرنوشهر

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران
و منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر


« منشور اخلاقی »

رسول اکرم (ص) : برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را کامل نمایم
امام علی (ع) : مهربانی به رعیت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز.

 

 کلیه کارکنان اصول و مبانی زیر را به عنوان فرهنگ و پیمان سازمانی خود پذیرفته و اعلام می دارند ؛

  •  خداوند را در همه حالات ناظر بر اعمال و رفتار خویش و مسئولیت را امانتی الهی می‌دانند .
  •  با انگیزه ای مضاعف برای تجدید میثاق جاوید با آرمان های والای امام راحل ؛ مقام معظم رهبری و شهیدان همیشه شاهد ، تمامی توان و همت خود را برای ساختن « بندری فعال و شکوفا در غرب مازندران » و « ایرانی آباد و مستقل» مصروف خواهند نمود.
  •  استراتژیها؛ اهداف و اولویت بندی برنامه ها را براساس جلب رضایت و آسودگی خاطر مشتریان تهیه و تنظیم می نمایند .
  •  کار و تلاش از طریق همکاری با دیگران ومسئولیت پذیری از اصول ارزشی به شماررفته و توجه به نیاز مشتریان و انجام به موقع امور آنان را، رمز بقای بندر نوشهر تلقی می نمایند. 
  •  به پیشنهادات و نظرات مراجعین و مشتریان ارج نهاده و از آن برای بهبود کیفیت خدمات استفاده می نمایند.
  •  شفاف سازی، سرعت و دقت در انجام امور، تسهیل فرآیند ها و کاهش هزینه های انجام کار از حقوق مسلم مشتریان است .
  •  حضور به موقع در محل کار و وقت شناسی ، آراستگی، رعایت ادب، خوشرویی و آمادگی خدمت به ارباب رجوع از اصول مسلم موفقیت به شمار می آید.
  •  کارکنان به عنوان ارزشمند ترین سرمایه به شمار آمده و بدون تردید رفتار آنان در مراجعین و مشتریان موثر است.
  •  آموختن مستمرو یادگیری روشهای نوین انجام کار از اصول اساسی فرآیند بهبود خدمات به شمار می رود.
  •  علیرغم سختیهای کار، از فرصت های موجود برای ارتقاء سطح خدمات و افزایش رفاه مشتریان بهره‌برداری می‌شود.
  •  سربلندی جامعه ایرانی در سطح بین المللی ومنطقه ای بویژه بنادر حاشیه دریای مازندران از تعهدات اصولی کارکنان به شمار می رود .