پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
 

دریای خزر

     دریای خزر یا دریای مازندران که در نقشه‌های جهان به "کاسپین" (CASPIAN) معروف است ؛ با مساحت ۳۸۶ هزار کیلومترمربع (یک و نیم برابر خلیج فارس)بزرگترین دریاچه و سومین منبع ذخایر نفت و گاز جهان به شمار می رود که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه،از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.
       این دریا به همراه دریاهای آرال، مدیترانه، سیاه و پارس، در گذشته بخشی از دریای بزرگ تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد؛ در حال حاضر سطح این دریا در حدود ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.
      در سال ۱۹۵۲ میلادی کشور شوروی، رودهای دُن و ولگا را با ایجاد آبراهی مصنوعی به هم پیوست تا کشتی‌های کوچک بتوانند از دریای خزر به دریای آزوف و دریای سیاه بروند و به آب های آزاد دسترسی پیدا کنند.
      حدود ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند که بزرگترین آن‌ها رود ولگا است که 81 درصد آب ورودی این دریا را تأمین می‌کند؛ طول خط ساحلی این دریاچه در مجموع ۶۳۷۹ کیلومتر است که حدود ۹۲۲ کیلومتر آن در خاک ایران و 487 کیلومتر آن در محدوده استان مازندران واقع شده‌است.
     طول دریای خزر حدود ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن 320 کیلومتر است و میانگین ژرفای این دریاچه در ناحیه شمالی(روسیه) کم‌تر از ۱۰ متر و در بخش جنوبی که آب‌های کناره ایران را تشکیل می‌دهد به ۱۰۲۵ متر می رسد.
     هیرکانی، تبرستان، قزوین، گیلان، آبسکون، کبود، وُئوروکَشَ، فراخ‌کرت، ساری، سیاهکلرود، دیلم، دیلمستان، دیلمان، باب‌الابواب، خراسان، گرگان، مازندران و کاسپی از جمله نام های تاریخی دریای خزر است.

 

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران

      اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندرنوشهر، با دارا بودن دو بندر تجاری( نوشهرو فریدونکنار) ضمن فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، متولی اجرای وظایف حاکمیتی سازمان بنادرودریانوردی (از رامسر تا فرح آباد ساری ) ، در امر حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی،برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی ، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی،صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها می باشد.

 

بندر نوشهر

       بندر نوشهر طی سال های 1318-1309  توسط  دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال 1319  با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی گردید.

    بندر نوشهر در حال حاضر با مساحت 88  هکتار و دارا بودن 11 پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ،  از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر  6500 تن برخوردار است.

    با تصویب مجلس شورای اسلامی از اردیبهشت ماه 1390 بندرنوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و امکان بهره مندی  بازرگانان و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی فراهم گردیده است.

-نزدیکترین بندر تجاری کشور به پایتخت و مراکز عمده تجاری و صنعتی
-دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی
-دسترسی به فرودگاه در فاصله 2 کیلومتری بندر
-امکان ذخیره سازی و جابجایی کالاهای تجاری، نفتی ، فله خشک و روغن خوراکی
-دارا بودن انبارها و تأسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا
-اتصال مستقیم از طریق خطوط لوله به مخازن نفتی چالوس با ظرفیت ذخیره سازی 65 میلیون لیتر
-وجود ساختمان ترمینال مسافربری و قابلیت راه اندازی سفرهای دریایی و توسعه صنعت توریسم
-مرکزیت بندر نوشهر در سواحل جنوبی دریای کاسپین جهت اجرای متمرکز وظایف حاکمیتی دریایی
-دارا بودن آبخور مناسب (6متر) و برخورداری از ظرفیت تخلیه و بارگیری انواع کالا به میزان 5/4 میلیون تن در سال
-دارا بودن انبار روباز به مساحت 90/000 متر مربع
-دارا بودن انبار سرپوشیده به مساحت 70/000 مترمربع
-دارا بودن سیلوی غلات به ظرفیت 65/000تن
-دارا بودن 8 دستگاه باسکول ورودی و خروجی گمرکی و محوطه ای
-دارا بودن سایت کانتینر یخچالی به ظرفیت  400TEU
-وجود اسکله رو-رو کامیونی
-دارا بودن مخازن روغن خوراکی
-وجود کارخانه های چوب خشک کنی و تولید خانه های پیش ساخته چوبی
-دارا بودن 2 دستگاه مکنده غلات به ظرفیت 300 تن بر ساعت
-وجود دو دانشگاه معتبر علوم دریایی و همچنین چندین مؤسسه آموزش دریایی
-دارا بودن صلاحیت برگزاری آزمون های دریانوردی سفرهای نامحدود و محدود و صدور گواهینامه های شایستگی دریانوردان
-مرکزیت جستجو و نجات دریایی استان مازندران
-دارا بودن صلاحیت بازرسی و صدور گواهینامه های ثبت شناورها و کشتی ها به عنوان تنها اداره بازرسی و ثبت شناورها در بین بنادر شمالی کشور
-قابلیت استفاده از ظرفیت های اکوتوریست دریایی با توجه به جذابیت های طبیعی منطقه
-دارا بودن تجهیزات مدرن و به روز دریایی و بندری و مخابراتی

 مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه اقتصادی

  •  صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبدأ،جهت کالاهای وارداتی و صادراتی
  •  ایجاد تسهیلات ویژه شامل ورود ماشین آلات ،قطعات یدکی،تجهیزات سرمایه ای و مواد اولیه مورد نیاز به منطقه برای تولید یا تکمیل قطعات
  •  آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی
  •  ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش،تولید،تبدیل،تکمیل و...
  •  معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده
  •  امکان صادرات،ترانزیت،ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی
  •  امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت های رقابتی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت به متقاضیان و سرمایه گذاران
  •  امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد

 

عکس هوایی(گوگل)  

 

 

بندر فریدونکنار

      با توجه به گسترش روز افزون مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، با تصویب مجلس شورای اسلامی، احداث  بندر فریدونکنار از سال 1369 در دستور کار قرار گرفت و عملیات ساخت اسکله ها ،موج شکن ها و حوضچه از سال 1376 آغاز ودر سال 1380 به اتمام رسید.

   در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی، از بهمن ماه 1386  بهره برداری از این بندر به بخش خصوصی واگذار شد.

      بندر فریدونکنار با مساحت 68  هکتار و دارا بودن 3 پست اسکله پذیرای کشتی های تجاری با ظرفیت 4000 تن می باشد.

ویژگی ها و امکانات بندرفریدونکنار

  • دارا بودن انبارها و تأسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا
  • ایجاد و راه اندازی  سایت گردشگری دریایی  
  • دارا بودن انبار روباز به مساحت 110/000 متر مربع
  • دارا بودن انبارهای سرپوشیده به مساحت  33/000 مترمربع
  • دارا بودن سیلوی غلات به ظرفیت 30/000تن
  • دارا بودن مخازن نفتی به ظرفیت 26/000 تن
  • دارا بودن ایستگاه بین المللی ناوتکس
  • استقرار مرکز MRCC
  • ساختمان مرجع دریایی بندر فریدونکنار
فلوچارت99

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران
و منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر


« منشور اخلاقی »

رسول اکرم (ص) : برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را کامل نمایم
امام علی (ع) : مهربانی به رعیت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز.

 

 کلیه کارکنان اصول و مبانی زیر را به عنوان فرهنگ و پیمان سازمانی خود پذیرفته و اعلام می دارند ؛

  •  خداوند را در همه حالات ناظر بر اعمال و رفتار خویش و مسئولیت را امانتی الهی می‌دانند .
  •  با انگیزه ای مضاعف برای تجدید میثاق جاوید با آرمان های والای امام راحل ؛ مقام معظم رهبری و شهیدان همیشه شاهد ، تمامی توان و همت خود را برای ساختن « بندری فعال و شکوفا در غرب مازندران » و « ایرانی آباد و مستقل» مصروف خواهند نمود.
  •  استراتژیها؛ اهداف و اولویت بندی برنامه ها را براساس جلب رضایت و آسودگی خاطر مشتریان تهیه و تنظیم می نمایند .
  •  کار و تلاش از طریق همکاری با دیگران ومسئولیت پذیری از اصول ارزشی به شماررفته و توجه به نیاز مشتریان و انجام به موقع امور آنان را، رمز بقای بندر نوشهر تلقی می نمایند. 
  •  به پیشنهادات و نظرات مراجعین و مشتریان ارج نهاده و از آن برای بهبود کیفیت خدمات استفاده می نمایند.
  •  شفاف سازی، سرعت و دقت در انجام امور، تسهیل فرآیند ها و کاهش هزینه های انجام کار از حقوق مسلم مشتریان است .
  •  حضور به موقع در محل کار و وقت شناسی ، آراستگی، رعایت ادب، خوشرویی و آمادگی خدمت به ارباب رجوع از اصول مسلم موفقیت به شمار می آید.
  •  کارکنان به عنوان ارزشمند ترین سرمایه به شمار آمده و بدون تردید رفتار آنان در مراجعین و مشتریان موثر است.
  •  آموختن مستمرو یادگیری روشهای نوین انجام کار از اصول اساسی فرآیند بهبود خدمات به شمار می رود.
  •  علیرغم سختیهای کار، از فرصت های موجود برای ارتقاء سطح خدمات و افزایش رفاه مشتریان بهره‌برداری می‌شود.
  •  سربلندی جامعه ایرانی در سطح بین المللی ومنطقه ای بویژه بنادر حاشیه دریای مازندران از تعهدات اصولی کارکنان به شمار می رود .